Zrealizowane projekty
Publikacja: Lokowanie idei w reklamie
Fundacja przyznała dofinansowanie na wydanie publikacji dr Klaudii Cymanow-Sosin z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Społecznych UPJPII w Krakowie: Lokowanie idei w reklamie. Studium analityczno-badawcze na podstawie polskiej wersji serwisu youtube
Opis projektu:
Wydane publikacji naukowej, którą Recenzenci uznali za posiadającą ogromny potencjał adaptacyjnym, jest zwieńczeniem kilkuletnich badań nad przestrzenią nowych mediów oraz ideami i wartościami, na jakich zostały oparte komunikaty multimedialne.
Chęć publikacji książki w wydawnictwie znajdującym się na liście ministerialnej jest także podyktowana staraniami o uzyskanie kategorii A lub B+ w procesie ewaluacyjnym. Monografia naukowa, wydrukowana według procedury szybkiej publikacji, stanowiłaby niezbędny wkład do dorobku w dyscyplinie nauk o komunikacji społecznej i mediach w bieżącym okresie parametrycznym.
Podstawowy cel niniejszej pracy to poszukiwanie idei zawartych we współczesnych reklamach oraz wyjaśnienie teleologii wykorzystania takich, a nie innych nośników znaczeń i wartości. Reklama jest tu traktowana jako zjawisko społeczne w nawiązaniu do teorii dotyczących nie tyle samego odbioru przekazu, ale jego zawartości w kontekście celu.
Prowadzone analizy osadzone zostały w paradygmacie badań komunikologicznych, a więc związanych z analizą, opisem i wyjaśnieniem procesów komunikacyjnych. Jak twierdzą główni przedstawiciele tego nurtu jego cechą immanentną jest interdyscyplinarne podejście do prowadzonych badań. Na gruncie polskim, bazując przede wszystkim na doświadczeniach tradycji prasoznawczej, jaką proponował przez wiele lat Walery Pisarek, warto odnieść się do metodologii badań mediometrycznych. Ten wybitny przedstawiciel polskiego medioznawstwa propagował łączenie analiz jakościowych i ilościowych oraz mówił o potrzebie tworzenia w naukach społecznych na polu działań akademickich współpracy ośrodków naukowo-badawczych z podmiotami zewnętrznymi. Stąd odwołanie do analizy kontentu, rozumianej jako zespół technik badawczych umożliwiających obiektywny, systematyczny i ilościowy opis przejawów ludzkich zachowań.
Tworzenie korpusu zostało wybrane spośród zbioru universum do badań w oparciu o wartości policzalne z zastosowaniem analizy zawartości. Zmierza ona – za sprawą poznania zawartości przekazów – do poznania odrębnych elementów i uwarunkowań procesu komunikacyjnego w oparciu o trzy fazy badania: analizę wstępną, wykorzystanie materiału poddawanego badaniu oraz opracowanie wyników zawierające także interpretację i wnioskowanie (w niniejszej publikacji dotyczy to wszystkich dostępnych kreacji reklamowych z lat 2015-2019 wygrywających w rankingach popularności na polskich kanałach YouTube). Dodatkowo proponowane są obecnie metody analityczne, w tym badania online typu site/server centric (od strony serwera), np. liczba odsłon, liczba użytkowników, średnie długości pobytu na kanale, częstość wizyt, momenty początkowe i końcowe, lokalizacja przestrzenna użytkowników i statystyczne, dla których charakterystyczne są zestawienia na podstawie analiz skupień, modeli regresji, czy drzew decyzyjnych.
Opinia Dziekana Wydziału Nauk Społecznych ks. dr hab. Michała Drożdża, prof. UPJPII:
Rekomenduję do wydania pracę Pani dr Klaudii Cymanow-Sosin jako wartościową monografię, która została pozytywnie oceniona przez Recenzentów i posiada duży potencjał adaptacyjny w środowisku naukowym. Badania, jakie prowadziła przez ostatnie lata w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej z wykorzystaniem zaplecza naukowo-badawczego Akademickiego Centrum Medialnego, przyczynią się z pewnością do rozwoju dyscypliny, ale i wzmocnienia dorobku naszego Uniwersytetu w zakresie osiągnięć naukowych.
Opublikowanie monografii w wydawnictwie naukowym, które znajduje się na liście ministerialnej jest związane z pracami nad uzyskaniem kategorii A lub B+ w procesie ewaluacyjnym. Praca naukowa będzie stanowić niezbędny wkład do dorobku w dyscyplinie nauk o komunikacji społecznej i mediach w bieżącym okresie parametrycznym.